Operations
Operational Excellence bij een wereldspeler in de maritieme logistiek zorgt voor cultuur van voortdurende verbetering


De achtergrond
De klant is een wereldwijd opererend logistiek bedrijf dat zich richt op het transport en de opslag van chemicaliën en andere vloeistoffen. Het bedrijf opereert via drie grote business units die oorspronkelijk functioneerden als afzonderlijke bedrijven, maar later onderdeel werden van dezelfde groep. Hierna opereerden de business units nog steeds grotendeels onafhankelijk van elkaar. Dit leidde tot inefficiënties zoals:
- Klanten werden door verschillende units afzonderlijk bediend.
- Gebrek aan samenwerking en synergie tussen de units.
- Vertragingen en inconsistenties in processen.
De nieuwe CEO, die in de zomer van 2023 begon, stelde als doel om meer samenwerking tussen de units te realiseren. Boer & Croon werd ingeschakeld om met behulp van een Operational Excellence-aanpak deze transformatie te faciliteren.
De aanpak
Om de situatie in kaart te brengen begonnen we met een Operational Excellence Quickscan. Gedurende drie weken werd met verantwoordelijken van de drie business units gekeken naar strategie, processen, tooling, klantgerichtheid, mensgerichtheid en reporting. Met behulp van de quickscan kon de maturity worden getoetst. Dit werd gevolgd door workshops met discussies over wat elke business unit waardeerde aan zichzelf en anderen. Door een analyse te maken op elk Operational Excellence principe konden we zien waar ontwikkelpunten zaten. Ook gaf het inzicht in waar de business units al ver ontwikkeld waren en wat als best practice door de andere business units kon worden overgenomen. Dit bracht goede discussies op gang onder alle bedrijfstakken en zo werden er waardevolle lessen gedeeld. 
Zo had één bedrijfstak een continious improvement academie opgezet voor het opzetten en succesvol uitvoeren van hun projecten met zo min mogelijk waste. De andere bedrijven scoorden hier juist lager op en zochten naar oplossingen. We hebben gezamenlijk deze best practice uitgewerkt zodat deze bedrijfsbreed opgezet kon worden om zo de gehele organisatie naar een hoger niveau te tillen.
Op eenzelfde wijze hebben wij gezamenlijk gewerkt aan het uniformeren van de processen en systemen, het standaardiseren van de klantbenadering en procesdoorlooptijden.
Resultaten
Als gevolg van de meer uniforme processen traden schaalvoordelen op. Ook werd een continu verbeterproces opgezet waarin de business units periodiek samenkwamen om verdere verbeteringen door te voeren. Ten slotte heeft er een cultuurverandering plaatsgevonden, die zich uitte in meer harmonie en samenwerking tussen de business units, wat leidde tot een professionelere en efficiëntere werkwijze.

