Je bent pas geslaagd als leider als de mensen om je heen willen dat je slaagt

Kef van Helbergen is als Associate Partner toegetreden tot Boer & Croon. In die rol zal hij als interim-CEO een bijdrage leveren aan grootschalige transformaties.
Voeding en gezondheid
Digitalisering en verduurzaming
'Door digitalisering en verwachtingen op het gebied van duurzaamheid staat de manier waarop we gewend zijn om te werken onder druk. Daarom moeten we uit onze comfortzone stappen, nieuwsgierig zijn en verandering stimuleren op een flexibele, pragmatische en inclusieve manier. Alleen samen kunnen we nieuwe bedrijfsmodellen bouwen, nieuwe kansen grijpen en zo stap voor stap duurzamere oplossingen en een rechtvaardigere wereld creëren.
Ik wil graag bijdragen aan de verduurzaming van de voedselketen. We moeten er samen voor gaan zorgen dat mensen gezonder gaan eten, door data meer inzicht krijgen op de impact van voeding op gezondheid en vitaliteit voor alle leeftijdscategorieën en er voor zorgen dat de voedselketen korter en transparanter wordt.'
'Mijn eerste baan bij SHV, voelde als thuiskomen. In België kreeg ik de mogelijkheid om alle facetten van Makro te doorleven, hands-on. Aan de kassa, aan het einde van het proces zie alles wat goed en fout gaat, daar leer je lessen van die je je hele leven bijblijven. Mijn tijd bij SHV heeft me veel geleerd, op zowel professioneel als persoonlijk vlak. Als trainee kreeg ik in België twee jaar de tijd om alles te leren en te proberen. Wat mij altijd zal bijblijven is de vrijheid die ik kreeg om m'n eigen pad te bepalen.
Hierna werd ik naar Indonesië gestuurd om een winkel in Bandung te gaan bouwen. Helemaal vanuit het niets, dus ik moest land zoeken, kopen, bouwen, een managementteam samenstellen en trainen en de winkel openen. Na twee jaar kreeg ik m'n eigen winkel in Jakarta. Later dat jaar werden we geëvacueerd omdat de politieke situatie onhoudbaar was geworden. Mijn winkel werd geplunderd en in brand gestoken.
Toen de rust, na twee weken, weer enigszins was teruggekeerd zijn we op het vliegtuig gestapt om de hele zaak weer op te bouwen. Dat werd daar erg gewaardeerd, omdat men zag dat we echt in de relatie investeerden en ook onze verantwoordelijkheid namen op het moment dat het even wat minder leuk was. We kregen daardoor een goede naam in de markt en hadden bijvoorbeeld geen probleem meer om vergunningen los te krijgen.'
Ondernemen in een vreemde markt
Vertrouwen op je intuïtie
'Na Indonesië mocht ik vijf jaar gaan pionieren in China. Daar heb ik geleerd om op mijn intuïtie te vertrouwen. Er was in die tijd in dat land helemaal niets om je aan vast te houden. Je moest je zodanig opstellen dat mensen je graag willen helpen. Want je gaat in een vreemde markt een winkel openen. Hoe bepaal je het assortiment? Je moet erop uit, relaties opbouwen, met iedereen lunchen en kijken naar andere winkels en de open markten bezoeken. Je moet heel lokaal leren denken. Je krijgt alleen zaken voor elkaar als je goed begrijpt hoe de cultuur werkt, hoe de distributie is opgezet en wat mensen verwachten. Je moet daar niet je Europese winkels gaan kopiëren. Toen wij de eerste winkel openden hadden we de eerste dag al ruim 16.000 klanten. Mensen hadden nog nooit in een gekoelde omgeving gewinkeld.'
'In Polen mocht ik voor Ahold de hypermarkten en de supermarkten aanpakken. Een deel van de hypermarkten heb ik verkleind en geïntegreerd in de supermarkten. Uiteindelijk hebben we de hele operatie aan Carrefour verkocht. Na de verkoop was het nog negen maanden wachten op goedkeuring. Dit soort operaties zijn mij op het lijf geschreven. Je hebt geen idee waar je aan begint, je weet niet hoelang het gaat duren. Het belangrijkste is dan dat de werknemers niet weglopen. Door open en eerlijke communicatie maak je er samen het beste van, ook al is de toekomst ongewis. Terugkijkend ben ik er trots op hoe we als team in die negen maanden in staat zijn geweest markaandeel te winnen en een mooie club aan Carrefour over te dragen.'
Verbeteren van het businessmodel
Hypermarché aan groei helpen
'Net voor dat ik de overstap naar Metro maakte had Metro Géant- Casino in Polen overgenomen. Mijn eerste taak was toen om beide bedrijven te integreren, het merk te herpositioneren en commercieel attractiever te maken. Aangezien Fransen meer over hypermarkten weten dan Duitsers of Nederlanders, heb ik heel veel gehad aan de hulp van het Franse team van Géant-Casino. Het gevolg was een enorme groei en zijn we twee jaar achter elkaar tot retailer van het jaar verkozen. Dat is de kern van wat ik het liefst doe: continu het businessmodel verbeteren en het aanbod steeds aanpassen aan de veranderende wensen van de klant.'
'Na Polen kreeg ik de kans om als Global Head of Executive Development een hele andere kant van de business mee te leren kennen. Ik werd toen verantwoordelijk voor de ontwikkeling, succession planning en transformatie van de managementteams bij Metro, Kaufhof en Media Markt. Ik geloof sterk in lifelong learning en had het gevoel dat ik met mijn lijnervaring kon bijdragen bij de ontwikkeling van de Development Centers en content.
Daarna mocht ik Metro in zeven landen in Oost-Europa runnen. Teams bouwen en steeds beter maken. In iedere cultuur werkt dat anders. In plaats van het krampachtig vasthouden aan hoe jij denkt dat dingen moeten verlopen, moet je proberen om teams in een flow te krijgen. Je moet een ruimte creëren waarin mensen zich prettig voelen en kunnen presteren. Dat is het leuke van leidinggeven.'
Effect van soft services
Toekomstbestendig bijbaantje
'Toen ik daarna overstapte naar CarNext.com zei mijn vader gekscherend “Kef, waarom heb je eigenlijk gestudeerd? Eerst ben je vakken gaan vullen en nu ga je tweedehands auto's verkopen.” Ik heb die stap genomen omdat ik als vijftigjarige door de digitale wasstraat kon gaan. We hebben in 23 landen een digitaal platform gebouwd en een salesforce opgezet. Ik heb daar heel veel kennis opgedaan op het gebied van digitalisering en customer journeys.'
'Mijn laatste functie was die van Managing Director Compass Group Benelux, een grote bedrijfscatering en soft services organisatie. In mijn tijd hebben we twee mooie merken (Maison van den Boer en J&M Catering) overgenomen, een nieuw merk geïntroduceerd en drie nieuwe concepten (Nula, URock en Nonna Pepa) geïntroduceerd.
Daarnaast werd ik mij bewust van de impact van ons voedsel en soft services op vitaliteit en duurzaamheid van onze opdrachtgevers. Compass Group Benelux serveert per week 730.00 maaltijden. Door minder vlees te serveren, gebruik te maken van kortere en transparantere ketens en andere schoonmaakmiddelen te gebruiken kun je opdrachtgevers helpen ‘hun carbon footprint’ met grote stappen te verlagen. Als je mensen beter en gezonder laat eten dan heeft dat direct invloed op hun vitaliteit.
In het kader van MVO zijn we een samenwerking aangegaan met The Colour Kitchen, een platform waar mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt, zoals vluchtelingen uit Syrië en Oekraïne, maar ook ex-gedetineerden, aan het werk werden gezet. Echt gaaf om te zien hoe je mensen zo kunt helpen!'
'De Get It Done-mentaliteit van Boer & Croon spreekt mij heel erg aan. Als Associate Partner krijg ik een mooie gelegenheid om met jonge gedreven mensen te werken. We kunnen veel van elkaar leren. Die interactie is heel waardevol. Ik wil samen met zo'n team als interim-CEO dingen opbouwen en stappen zetten in de richting van een duurzamere toekomst.'